In het verleden heb ik een aantal workshops gegeven met de Raspberry Pi voor het programmeren van fysieke objecten, als eerste kennismaking met programmeren. Zowel voor kinderen als voor volwassenen, met of zonder programmeer ervaring. Juist door gebruik te maken van fysieke objecten, wordt het visueel en nog leuker! Wil je het zelf eens proberen, bekijk dan onderstaande artikelen.
Raspberry Pi
Een introductie van de Raspberry Pi. Wat is het, waarvoor is het ontwikkeld, etc.
Als je het nog niet weet wat een Raspberry pi is, is dit een goed startpunt.
Workshop:
"Programmeren van fysieke objecten met de Raspberry Pi"
Ik heb lang geleden een paar projecten met arduino en trinket gebouwd, nog voordat ik met de Rapsberry Pi aan de slag ging. De code ben ik helaas kwijt
Voor het voetballen met vrienden heb ik een schoenen doos omgebouwd tot een scrorebord.
Met een zelf gemaakte lazer pistool blikjes omschieten (die aan een servo motor zitten) De score wordt bijgehouden in de console.
Door diverse sensoren aan te sluiten op een computer kan deze als midi input dienen (via exra software) en kan je zelfs DJ Software aansturen.
Trinket is een hele kleine microcontroller die onderandere geschikt is voor projecten op bijvoorbeeld kleding.
Als je verschillende projecten samenbrengt kunnen er mooie nieuwe dingen ontstaan.